Dekompozice portugalské gramatiky

Gramatika snadně je velmi často vyhledávané slovní spojení. Já osobně nenávidím slovo gramatika, proto se podíváme, jak se dá naučit gramatika snadně. I po tak dlouhé době, kdy cizí jazyky využívám každý den prakticky, si představím školu a zkoušení u tabule. Co se vybaví Vám? Dnes vezmeme ale gramatiku hopem, stejně jako v jazykových kurzech prectime.cz. Ukážu Vám jak se dá naučit gramatika snadně a to na základě 12 vět, které využívá například Tim Ferriss. Vzhledem k jednoduchosti angličtiny, budu používat angličtinu jako referenční jazyk, protože je jednodušší než naše čeština (jeden z nejtěžších jazyků na světě). Princip Vám ale bude jasný i pokud angličtinu neovládáte. Vzhledem k tomu, že jsem v Portugalsku, vysvětlím vše na portugalštině. Upozorňuji, že v textu mohou být chyby, prezentuji pouze způsob, kterým se učím a u každého učení budou přítomny i chyby (bez nich se člověk nic nenaučí).

Gramatika snadně ve 12 větách

Úkol první je vytvořit komplexní věty, které zahrnou většinu gramatických pravidel a pomohou mi pochopit, jak je celý jazyk stavěný. Pokud se učíte více jazyků, časem Vám dojdou spojitosti a proces se stane rutinou. Nejlepší je si nechat věty přeložit od rodilého mluvčího, třeba přes Italki. Dle dialektu se můžou věty lehce lišit (portugalská/brazilská portugalština).

  1. The apple is red. | Jablko je červené.
  2. It is John’s apple. | Je to Johnovo jablko.
  3. I give John the apple. | Dám Johnovi jablko.
  4. We give him the apple. | Dáme mu jablko.
  5. He gives it to John. | On ho dá Johnovi.
  6. She gives it to him. | Ona ho dá jemu.
  7. Is the apple red? | Je jablko červené?
  8. The apples are red. | Jablka jsou červená.
  9. I must give it to him. | Musím mu to dát.
  10. I want to give it to her. | Chci jí to dát.
  11. I’m going to know tomorrow. | Uvidím zítra.
  12. I have eaten the apple. | Jedl jsem jablko.
  13. I can’t eat the apple. | Nemohu jíst jablko.

Nyní se podíváme na každou větu zvlášť a vysvětlím vám, co v každé vidím. Neberte to dogmaticky - učím se, neumím jazyk, pouze prezentuji postup a své myšlenky na to, jak se dá dekomponovat gramatika snadně.

1. The apple is red. |  A maça é vermelha

  • Jablko je červené - pořadí slov je stejné jako v češtině. Struktura vět se drží Subject - Verb - Object (SVO - I like the apple).
  • Podstatné jméno (jablko) má před sebou určitý člen A (The). Slovo končí na -a což je častý znak ženského rodu. Mužský rod končí obvykle na -o. Určitý člen u mužského rodu je O.
  • Přídavné jméno červené v rodu koresponduje a končí na -a (vermelha), kdyby se jednalo o mužský rod, bylo by to vermelho.

2. It is John’s apple. | É a maça do John

  • portugalština nemá 's a vlastně říká je to (É) jablko Johna, pro nás docela obvyklé
  • rozepsáno v angličtině - It is the apple of the john - vidím že (do) je zkrácená kombinace de (of) + o (the)
  • u vlastních jmen se vyskytuje člen - o John

3. I give John the apple. | (Eu) dei a maça ao John.

  • osobní zájmena jsou nepovinná (Eu - Já, mohu vynechat), sloveso mění svůj tvar a podle něho se dá osoba odvodit, slovesa se tedy časují (pravidelně/nepravidelně)
  • ao - to the (a+o)

4. We give him the apple. | (Nós) lhe damos a maçã.

  • nepřímé zájmeno se přesouvá na začátek věty, vlastně říkáme My mu dáme jablko. V angličtině pořadí zní dost divně, v češtině používáme kde co :-)
  • koncovka slovesa dát, da(mos) (dar v infinitivu) koresponduje s Nós (my), při dalším průzkumu objevuji, že existují slovesa končící na -ar -er -ir k jejichž kořenu se připojují snadno zapamatovatelné koncovky, sloveso se časuje pro každou osobu.

5. He gives it to John. | Ele dá a John.

6. She gives it to him. | Ela dá a ele.

  • známe další koncovku pro 3. osobu slovesa dát, dar - dá
  • it je nahrazeno jednoduchým a
  • pravděpodobně i možnost pro mě průhlednějšího Ela/Ele dá a maça para ele/ela.

7. Is the apple red? | A maça é vermelha?

  • velmi jednoduchá tvorba otázky viz. věta 1

8. The apples are red. | As maças sao vermelhas.

  • člen určitý mění podobu v množném čísle (A -> As)
  • podstatné jméno v množném čísle -s, přídavné jméno také -s (vermelhas)

9. I must give it to him. | (Eu) devo dar a ele.

  • pomocné sloveso muset, dever v infinitivu je v první osobě jednotného čísla devo
  • připojuje se infinitiv slovesa dát (nepotřebujeme znát časování), dar

10. I want to give it to her. | (Eu) quero dar a ela.

  • skvělý hack, pomocné sloveso chtít (I want) se sice časuje (quero) pro 1. osobu jednotného čísla, následně se ale připojuje pouze infinitiv
  • takto se dají tvořit rychle velmi pěkné věty
  • k slovesu chtít se naučím toti rychle i další: to like - gostar; to have - ter; to need - precisar; could - poderia; should - deveria, would - gostaria
  • zamyslete se nad tím, kolik věcí dokážete říct jen pomocí těchto sloves, proč se na začátku trápit časováním, když postačí infinitiv

11. I’m going to know tomorrow. | (Eu) vou saber amanha

  • opět další patrný hack, slovesa se časují - tedy i v budoucím čase
  • mohu ale použít sloveso going to a připojit k němu infinitiv slovesa vědět (saber)

12. I have eaten the apple. | (Eu) comi a maça.

  • vypadá to na velmi jednoduchou tvorbu příčestí pomocí koncovky -i

13. I can’t eat the apple. | (Eu) não posso comer a maça.

  • vidím použití negace - não
  • sloveso can budu používat velmi často

Pro dnešek je to vše, možná jsem Vám změnil názor na to, jak se dá naučit gramatika snadně. Příště se posuneme opět dál :-). Mějte se fajn!


Autor: Jan Hovad, minimalista, essencialista, metalearner, biohacker, stoic & tech guy

Vystudoval doktorát v IT, pracoval na projektech v USA/Číně, postavil vlastní hvězdárnu, zkolaboval. Začal se věnovat efektivnímu a rychlému učení. Provozuje individuální koučink na metalearning.cz. Založil DATABENDERS s. r. o., Werifi Inc. a vytvořil projekty jako prectime.cz, bettermind.cz,metalearners.cz či youtube kanál metalearning.cz. Najdete mě i na Instagramu

autor